יום שבת, 27 באפריל 2013

21 עובדות סטטיסטיות על הגידול העצום בממדי העוני בארה"ב שכולם צריכים לדעת



ישראל רוצה להיות אמריקה, הישראלים רוצים שיהיה פה כמו אמריקה. אבל מסתבר שהחלום האמריקאי הפך לסיוט, סיוט של עוני מחפיר, מנוון ומנוול, סיוט של פערים בלתי נתפסים בין עשירים לעניים.

זהו תרגום מאנגלית של המאמר ‎21 Statistics About The Explosive Growth Of Poverty In America That Everyone Should Know באתר The Economic Collapse, שמביא כמה עובדות סטטיסטיות פוקחות עיניים על העוני בארצות הברית.


21 עובדות סטטיסטיות על הגידול העצום בממדי העוני בארה"ב שכולם צריכים לדעת


מאת מיכאל, 4 באפריל, 2013 

אם הכלכלה משתפרת, אז מדוע העוני בארה"ב ממשיך לגדול במהירות כה גדולה? כן, שוק המניות הגיע לשיאים של כל הזמנים לאחרונה, אך גם מספר האמריקאים שחיים בעוני הגיע כעת לרמה שלא נראתה מאז שנות השישים. כן, רווחי התאגידים נמצאים ברמות שלא נראו קודם לכן, אך כך גם מספר האמריקאים שמתקיימים על תלושי מזון. כן, מחירי הדיור התחילו לחזור מעט לערכים הקודמים (בעיקר באזורים עשירים), אך יש גם יותר ממיליון תלמידים חסרי בית בבתי ספר ציבוריים בארה"ב. זו הפעם הראשונה שדבר מעין זה התרחש בהיסטוריה של ארה"ב.

אם כן, האם עלינו למדוד את ההתקדמות הכלכלית שלנו לפי בועת שוק המניות המזויפת שנופחה על-ידי הדפסת הכסף הפזיזה של בן ברננקי (Ben Bernanke [היו"ר הנוכחי של הבנק הפדרלי]), או האם עלינו למדוד את ההתקדמות הכלכלית שלנו לפי מצב העניים ומעמד הביניים? מכיוון שאם נבדוק את המצב של האמריקאי הממוצע כיום, אין הרבה ממה להתלהב. למעשה, בארה"ב ממדי העוני ממשיכים לגדול במידה עצומה ומעמד הביניים ממשיך להצטמק. למרבה הצער, האמת היא שהעניינים לא משתפרים עבור רוב האמריקאים. בכל שנה שחולפת רמת הסבל הכלכלי בארה"ב ממשיכה לעלות, ועדיין לא הגענו לגל הגדול הבא של הקריסה הכלכלית. כשגל זה יכה, רמת הכאב הכלכלי באומה זו תעלה על כל דמיון.

הנה 21 עובדות סטטיסטיות על הגידול העצום בממדי העוני בארה"ב שכולם צריכים לדעת...

1 - לפי לשכת מרשם האוכלוסין בארה"ב, כיום אחד מכל שישה אמריקאים בקירוב חי בעוני. מספר האמריקאים שחיים בעוני הגיע לרמה שלא נראתה מאז שנות השישים.

2 - כשמוסיפים את מספר האמריקאים בעלי ההכנסה הנמוכה, המספרים מדהימים אף יותר. לפי לשכת מרשם האוכלוסין בארה"ב, יש יותר מ- 146 מיליון אמריקאים "עניים" או "בעלי הכנסה נמוכה".

3 - כיום, כ- 20 אחוז מכל הילדים בארה"ב חיים בעוני. לא ייאמן, אבל אחוז גבוה יותר של ילדים חיים בעוני בארה"ב כיום מאשר בשנת 1975.

4 - קשה להאמין, אך 57 אחוז לערך מכל הילדים בארה"ב חיים כיום בבתים שנחשבים "בעלי הכנסה נמוכה" או עניים.

5 - העוני הגרוע ביותר נמצא במרכזי הערים. בנקודה זו, 29.2 אחוז ממשקי הבית של אפריקאים-אמריקאים עם ילדים מתמודדים עם חוסר ביטחון תזונתי.

6 - לפי דוח שפורסם לאחרונה, 60 אחוז מכל הילדים בדטרויט חיים בעוני.

7 - מספר הילדים שחיים מ- 2.00 דולר ליום או פחות בארה"ב גדל ל- 2.8 מיליון. מספר זה גדל ב- 130 אחוז מאז 1996.

8 - בפעם הראשונה אי פעם, יש יותר ממיליון תלמידי בתי ספר ציבוריים בארה"ב שהם חסרי בית. מספר זה עלה ב- 57 אחוז מאז שנת הלימודים 2006-2007.

9 - מספר המשפחות חסרות הבית באזור וושינגטון הבירה (אחד האזורים העשירים בכל ארה"ב) עלה ב- 23 אחוז מאז שהחל המיתון האחרון.

10 - מחקר אוניברסיטאי אחד מעריך שעוני אצל ילדים עולה לכלכלת ארה"ב 500 מיליארד דולר בכל שנה.

11 - בנקודה זו, אחד מתוך שלושה ילדים, לערך, בארה"ב חי בבית ללא אב.

12 - שיעור העוני במשפחות בהן ראש המשפחה צעיר מ- 30 שנה מגיע ל- 37 אחוז.

13 - כיום, ישנם כ- 20.2 מיליון אמריקאים שמוציאים יותר ממחצית ההכנסות שלהם על דיור. זהו גידול של 46 אחוז משנת 2001.

14 - כ- 40 אחוז מכל העובדים המובטלים בארה"ב היו ללא עבודה חצי שנה לפחות.

15 - בנקודה זו, אחד מכל ארבעה עובדים בארה"ב עובד בעבודה בשכר של 10 דולר לשעה או פחות.

16 - מספר "העובדים העניים" בארה"ב צמח בממדים עצומים בשנים האחרונות. כיום, אחד מכל ארבעה עובדים, לערך, בארה"ב מביא הביתה משכורת שנמצאת בקו העוני או מתחתיו.

17 - כיום, יותר מ- 100 מיליון אמריקאים רשומים בתוכנית רווחה אחת לפחות, שמופעלת על-ידי הממשלה הפדרלית. ומספרים אלו אינם כוללים אפילו ביטוח לאומי [בגרסתו האמריקאית] או מדיקר (Medicare [תוכנית ביטוח רפואי לבני 65 ומעלה, כמו גם לצעירים עם מוגבלויות ולאנשים עם מחלות כליה סופניות]).

18 - ובשיא של כל הזמנים, 47.79 מיליון אמריקאים מקבלים תלושי מזון. בתחילת הכהונה הראשונה של ברק אובמה, מספר זה הגיע רק לסביבות 32 מיליון.

19 - מספר האמריקאים המקבלים תלושי מזון עולה על אוכלוסיית ספרד כולה.

20 - לפי חישוב אחד, מספר האמריקאים המקבלים תלושי מזון עובר כיום את סך האוכלוסיות של "אלסקה, ארקנסו, קונטיקט, דלוור, אזור קולומביה, הוואי, איידהו, איווה, קנזס, מיין, מיסיסיפי, מונטנה, נברסקה, נבאדה, ניו המפשייר, ניו מקסיקו, צפון דקוטה, אוקלהומה, אורגון, רוד איילנד, דרום דקוטה, יוטה, ורמונט, מערב וירג'יניה ו-וואיומינג".

21 - בשנות השבעים, אחד מתוך 50 אמריקאים, לערך, קיבל תלושי מזון. כיום, קרוב לאחד מכל שישה אמריקאים מקבל תלושי מזון. מזעזעת אף יותר העובדה שיותר מאחד מכל ארבעה ילדים בארה"ב רשום לתוכנית לקבלת תלושי מזון.

לרוע המזל, כל הבעיות הללו נובעות מהשקיעה הכלכלית ארוכת הטווח שלנו. במאמר שפורסם לאחרונה בניו יורק טיימס, דיויד סטוקמן, המנהל לשעבר של המשרד למנהל ותקציבים (Office of Management and Budget) תחת ממשלו של רונלד רייגן, תיאר בצורה מעולה את התדרדרות המצב בעשור האחרון...
מאז שה- S&P 500 הגיע לראשונה לרמתו הנוכחית, במארס 2000, מדפיסי הכסף המטורפים בבנק המרכזי (Federal Reserve) הרחיבו את המאזן שלהם פי שש (מ- 500 מיליארד דולר ל- 3.2 טריליון דולר). ועדיין, במהלך ההרחבה הזו, התפוקה הכלכלית גדלה בממוצע של 1.7 אחוז לשנה (האיטית ביותר מאז מלחמת האזרחים), ההשקעה בעסקים אמיתיים זחלה מעלה ב- 0.8 אחוז לשנה בלבד ומספר המשרות עלה בצורה זניחה ב- 0.1 אחוז בשנה. ההכנסה המשפחתית החציונית הריאלית צנחה ב- 8 אחוזים ומספר המשרות המלאות של המעמד הבינוני צנח ב- 6 אחוזים. השווי נטו הריאלי של 90 האחוז ה"תחתונים", ירד ברבע. מספר הנזקקים לתלושי מזון ועזרה למוגבלים הוכפל ויותר, ל- 59 מיליון, אחד מתוך חמישה אמריקאים לערך.

בשנתיים האחרונות, כלכלת ארה"ב חוותה בועה של תקוות שווא שנוצרה מסכומים חסרי תקדים של חוב ממשלתי והדפסת כסף חסרת תקדים של הבנק המרכזי (Federal Reserve)‏.

לרוע המזל, בועה זו של תקוות שווא לא תחזיק מעמד עוד זמן רב. למעשה, כבר רואים סימנים שהיא עומדת להתפוצץ.

לדוגמה, תביעות לדמי אבטלה הרקיעו ל- 385,000 בשבוע האחרון של מארס.

מספר זה קרוב בצורה מסוכנת ל"רמת הסכנה" של 400,000 שאני חוזר ומזהיר לגביה. ברגע שנחצה את רמת ה- 400,000 ונישאר שם, יגיע הזמן להיכנס למצב משבר.

בשנים הבאות, ייעשה קשה יותר ויותר למצוא עבודה. לא מזמן ראיתי מאמר על מודעת דרושים למשרה במקדונלד במסצ'וסטס שדרשה מהמועמדים "שנה או שנתיים של ניסיון ותואר ראשון".

אם דרוש תואר ראשון כדי לעבוד במקדונלד, אז מה לעזאזל יעשו עובדי צווארון כחול כשהתחרות על משרות תהפוך רצינית באמת ברגע שיגיע משבר כלכלי גדול נוסף?

אל תתנו לעובדה שמדד הדאו הגיע לשיא חדש של כל הזמנים לשטות בכם. האמת היא שאנו נמצאים בעיצומה של שקיעה כלכלית ארוכת טווח והעניינים הולכים להיות גרועים בהרבה. 

אז, מה אתם רואים אצלכם?

האם אתם רואים סימנים שהעוני מחמיר?



תגובה 1:

  1. צריך לציין,
    מספר חסרי הבית עלה, אבל מספר הבתים-פר-אנשים לא ירד

    מספר הרעבים עלה, אבל כמות המזון-פר-אדם דווקא עלתה בהרבה

    האבטלה אומנם עלתה, אך עם הטכנולוגיה וההתייעלות כמות העבודה שמתבצעת עלתה בהמון

    וזה כשהכלכלה במצב יחסית "טוב".
    הפתרון הוא קשה אבל פשוט: לזרוק את הכלכלה לפח ולמצוא דרך לנהל מדינה לטובת האזרחים

    השבמחק